Pengurus: merancang aktiviti pengajaran dan
pembelajaran
Pembimbing: membimbing murid dengan penuh
perhatian
Motivator; membawa perubahan
2)dalam konteks perkembangan kurikulum PSV
-sejarah perkembangan m’sia
Laporan
Winstedt- Zaman British
Tujuan sekolah Melayu menurut Penyata Pelajaran tahunan Neger- negeri Selat 1885 adalah; Cukup untuk kehendak-kehendak biasa budak-budak Melayu, yang kelak akan
menjadi pemandu kereta lembu,
penanam padi dan nelayan. Tujuan kerajaan bukanlah untuk mewujudkan segelintir pemuda yang berpendidikan baik. Pelajaran untuk orang Melayu tidak boleh
melewati batasan, kerana ia hanya akan menimbulkan kesulitan
nanti
1.2 1916 – Laporan Winstedt
memperkemas sistem pendidikan rendah di
Tanah Melayu-Sekolah Melayu dan maktab mengajar mata pelajaran lukisan. Anyaman
diletakkan di bawah mata pelajaran sains
pertanian
1.3 Laporan Winstedt (Penolong Pengarah
Pelajaran Negeri-negeri Selat dan Negeri-negeri Melayu Bersekutu)
mencadangkan:- Lukisan adalah mustahak untuk
“Latihan yang amat baik memerhati
alam” yang didapati darinya, dan ia dapat
menimbulkan minat dan kecerdasan
murid-murid, dan melatih mereka ketepatan
dan kecermatan. Dan ia menyesuaikan
mereka dengan kerja- kerja mandur. Ia patut dimestikan dalam
darjah 3 dan 4. Menyediakan matapelajaran Kerjatangan seperti membuat
bakul.
1.4 Pada tahun 1930 sistem
persekolahan berjalan 4 jam sehari, dari jam 8.00
pagi hingga 12.00 tgh
Mata pelajaran :-Karangan, Ilmu
Kira-kira, Ilmu Alam, Sejarah Melayu, Kesihatan,
Lukisan, Menganyam dan berkebun, Kesihatan, Senaman, Anyaman dan berkebun adalah untuk menjadikan sistem Persekolahan Melayu
lebih mirip kepada kampung-anjuran R.O.Winstedt
3)alam
konteks organisasi kurikulum psv
-Aspek
utama yg penting
Prosedur
penyimpanan rekod stok alat/bahan
- Jenis kekal-kerusi/meja/gunting
- Jenis tdk kekal(habis guna) warna air- kertas lukisan
Semua alat dan bahan yang dibeli hendaklah dicatatkan di
dalam Buku Stok rasmi sepertimana yang dikehendaki oleh pihak Audit.
Butir-butir yang terdapat dalam ruang-ruang buku stok hendaklah diisi dengan
lengkap dan kemaskini.
Berikut adalah antara
prosedur yang perlu diambilkira dalam proses penyimpanan dan rekod stok.:-
-
Menyediakan
senarai alat dan bahan yang diperlukan
-
Membuat
perolehan alat dan bahan daripada pembekal / sekolah
-
Membuat
penerimaan alat dan bahan, menyemak dan mengesahkan
-
Membuat
inventori dalam buku stok
-
Membuat
rekod keluar masuk alat dan bahan
Dua buku stok boleh digunakan. Sebuah buku untuk
mencatatkan butir-butir alat dan bahan kekal manakala sebuah buku lagi
digunakan untuk alat dan bahan habis guna. Setiap jenis alat dan bahan yang
diperolehi patut dicatatkan dalam halaman secara berasingan. Dengan demikian,
ianya memudahkan semakan stok pada akhir tahun yang berkenaan.
Semakan stok perlu dijalankan pada akhir setiap tahun.
Sebarang kerosakan, kehilangan atau kecurian alat dan bahan yang bernilai
hendaklah dilaporkan kepada pihak sekolah.
Setiap satu item alat dan bahan samada peralatan kekal
atau tidak kekal hendaklah dicatatkan dalam satu-satu borang sahaja. Jika
terdapat penambahan stok pada item berkenaan
boleh diisi ke dalam borang berkenaan sahaja. Umpamanya , kertas lukisan
(1 imperior) ingin ditambah dalam stok perlulah diisi ke dalam borang item kertas lukisan (1 imperior ) sahaja.
4) kepentingan estetika- keindahan – knp penting kpd
kanak
-bagaimana menguasai pengalaman ini melalui proses
pengalan estetika boleh diprerolehi? Cth: program luar bilik darjah
-lawatan ke galeri( membuat pemerhatian/ apesiasi
-ke sekolah seni ( perbincangan forum)
-proses formal (temubual dgn tokoh seni
- buat research di internet( penyelidikan)
5) bagi contoh anda sbg guru membuat kembara visual
Aktiviti untuk 4 bidang:
-membuat lukisan pemandangan alam sekitar/ air
terjun
Buat kolaj-guna daun, ranting , pasir.
Buat capan- guna batu,tumbuhan,batang
-Anyaman – daun kelapa
- membuat binaan- ranting
6)apakah aspek disiplin sms keselamatan utk kembara
visual
-lokasi-aspek keselamatan
-peraturan
Prosedur:
7)Aspek pengurusan bilik psv
-ciri-ciri bilik psv yang kondusif-menarik, cantik
-susunan kerusi/meja
Pengudaraan yang selesa –ada aliran udara
-ruang pameran di satu sudut yanh khas, ada label,
tersusun
- ada sinki untuk aktiviti basah
-pencahayaan lampu cukup
-keceriaan
- ciri keselamatan
8) Apresiasi ( penghargaan)
-ciri-ciri
Tema tajuk:
Jenis karya:
Jenis aktiviti:
Proses:
alat bahan:
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comment ^__^ ....