Friday, 21 November 2014

Nota PSV sem 5 -PPG 2013

hi there...^_^ Notes for sharing.



1)Peranan guru



Pengurus: merancang aktiviti pengajaran dan pembelajaran



Pembimbing: membimbing murid dengan penuh perhatian



Motivator; membawa perubahan




2)dalam konteks perkembangan kurikulum PSV



-sejarah perkembangan m’sia



Laporan Winstedt- Zaman British



Tujuan sekolah Melayu menurut Penyata Pelajaran tahunan Neger-          negeri Selat 1885 adalah; Cukup untuk kehendak-kehendak biasa       budak-budak Melayu, yang kelak akan menjadi pemandu kereta             lembu, penanam padi dan nelayan. Tujuan kerajaan bukanlah         untuk mewujudkan segelintir pemuda yang berpendidikan baik.     Pelajaran untuk orang Melayu tidak boleh melewati batasan, kerana ia             hanya akan menimbulkan kesulitan nanti



1.2       1916 Laporan Winstedt memperkemas sistem pendidikan rendah         di Tanah Melayu-Sekolah Melayu dan maktab mengajar mata pelajaran lukisan.        Anyaman diletakkan di bawah mata pelajaran             sains pertanian



1.3       Laporan Winstedt (Penolong Pengarah Pelajaran Negeri-negeri    Selat dan         Negeri-negeri Melayu Bersekutu) mencadangkan:- Lukisan adalah mustahak       untuk “Latihan yang amat baik             memerhati alam” yang didapati darinya, dan ia         dapat   menimbulkan minat dan kecerdasan murid-murid, dan melatih mereka      ketepatan dan kecermatan.  Dan ia menyesuaikan mereka dengan             kerja-   kerja mandur. Ia patut dimestikan dalam darjah 3 dan 4.      Menyediakan matapelajaran Kerjatangan seperti membuat bakul.



1.4       Pada tahun 1930 sistem persekolahan berjalan 4 jam sehari, dari jam         8.00     pagi hingga 12.00 tgh



            Mata pelajaran :-Karangan, Ilmu Kira-kira, Ilmu Alam, Sejarah Melayu,      Kesihatan, Lukisan, Menganyam dan berkebun, Kesihatan, Senaman,    Anyaman dan berkebun adalah untuk menjadikan sistem Persekolahan Melayu lebih mirip kepada kampung-anjuran R.O.Winstedt 




3)alam konteks organisasi kurikulum psv



-Aspek utama yg penting



Prosedur penyimpanan rekod stok alat/bahan



-       Jenis kekal-kerusi/meja/gunting



-       Jenis tdk kekal(habis guna) warna air- kertas lukisan



Semua alat dan bahan yang dibeli hendaklah dicatatkan di dalam Buku Stok rasmi sepertimana yang dikehendaki oleh pihak Audit. Butir-butir yang terdapat dalam ruang-ruang buku stok hendaklah diisi dengan lengkap dan kemaskini.







Berikut adalah antara prosedur yang perlu diambilkira dalam proses penyimpanan dan rekod stok.:-



-       Menyediakan senarai alat dan bahan yang diperlukan



-       Membuat perolehan alat dan bahan daripada pembekal / sekolah



-       Membuat penerimaan alat dan bahan, menyemak dan mengesahkan



-       Membuat inventori dalam buku stok



-       Membuat rekod keluar masuk alat dan bahan







Dua buku stok boleh digunakan. Sebuah buku untuk mencatatkan butir-butir alat dan bahan kekal manakala sebuah buku lagi digunakan untuk alat dan bahan habis guna. Setiap jenis alat dan bahan yang diperolehi patut dicatatkan dalam halaman secara berasingan. Dengan demikian, ianya memudahkan semakan stok pada akhir tahun yang berkenaan.







Semakan stok perlu dijalankan pada akhir setiap tahun. Sebarang kerosakan, kehilangan atau kecurian alat dan bahan yang bernilai hendaklah dilaporkan kepada pihak sekolah.



Setiap satu item alat dan bahan samada peralatan kekal atau tidak kekal hendaklah dicatatkan dalam satu-satu borang sahaja. Jika terdapat penambahan stok pada item berkenaan  boleh diisi ke dalam borang berkenaan sahaja. Umpamanya , kertas lukisan (1 imperior) ingin ditambah dalam stok perlulah diisi ke dalam borang  item kertas lukisan (1 imperior ) sahaja.




4) kepentingan estetika- keindahan – knp penting kpd kanak



-bagaimana menguasai pengalaman ini melalui proses pengalan estetika boleh diprerolehi? Cth: program luar bilik darjah



-lawatan ke galeri( membuat pemerhatian/ apesiasi



-ke sekolah seni ( perbincangan forum)



-proses formal (temubual dgn tokoh seni



- buat research di internet( penyelidikan)







5) bagi contoh anda sbg guru membuat kembara visual



Aktiviti untuk 4 bidang:



-membuat lukisan pemandangan alam sekitar/ air terjun



Buat kolaj-guna daun, ranting , pasir.



Buat capan- guna batu,tumbuhan,batang



-Anyaman – daun kelapa



- membuat binaan- ranting



6)apakah aspek disiplin sms keselamatan utk kembara visual



-lokasi-aspek keselamatan



-peraturan







Prosedur:



7)Aspek pengurusan bilik psv



-ciri-ciri bilik psv yang kondusif-menarik, cantik



-susunan kerusi/meja



Pengudaraan yang selesa –ada aliran udara



-ruang pameran di satu sudut yanh khas, ada label, tersusun



- ada sinki untuk aktiviti basah



-pencahayaan lampu cukup



-keceriaan



- ciri keselamatan







8) Apresiasi ( penghargaan)



-ciri-ciri



Tema tajuk:



Jenis karya:



Jenis aktiviti:



Proses:



alat bahan:

















 

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment ^__^ ....