TAJUK 2
PLURALITI DAN
MASYARAKAT PLURALISTIK DI MALAYSIA
Definisi
• Pluraliti bermaksud kemajmukan ataupun kepelbagaian
• Masyarakat Plural dari J.S.Furnivall (1948):
– Di Burma , seperti juga di Jawa, barangkali perkara yang awal menarik
hati seorang pelawat ialah campuran kumpulan manusia – orang Eropah, Cina,
India dan bumiputera. Dalam ertikata yang lebih tepat, mereka bergaul tetapi
tidak bersatupadu. Setiap kumpulan mempunyai agama, kebudayaan, bahasa,
pemikiran dan cara hidup masing-masing. Sebagai individu mereka bergaul tetapi
hanya di pasar iaitu semasa berjual beli. Wujudnya satu masyarakat majmuk yang
terdiri daripada kumpulan manusia yang hidup berdampingan tetapi berasingan
dalam setiap unit politik yang sama. Malahan dalam bidnag ekonomi wujud
pembahagian tugas mengikut garis perkauman
• Ciri dari segi politik Masyarakat plural pula ialah terbentuk akibat
penjajhan dan tiada azam sosial bersama
Prulraliti di Alam Melayu
• Masyarakat Asia Tenggara secara semula jadinya hidup dlm kepluralitian
, tanpa paksaan oleh mana2 pihak / kuasa
• Asia Tenggara menjadi tempat pertemuan pelbagai tamadun dan budaya
utama dunia
• Ciri pluraliti ini (yg fleksibel sifatnya) kemudian musnah dgn
kedatangan kuasa kolonial dan imperial Eropah
• Mereka bongkar-musnah, dan perkenalkan sistem2 kerajaan mereka serta
pecah/bahagikan wilayah ini kpd satu komuniti masyarakat plural.
• Pembentukan masyarakat berubah kpd bercirikan pemaksaan dan perbezaan.
• Masyarakat Plural memperkenalkan masyarakat migran yg dipaksa datang
dan dipaksa bergaul dgn masyarakat & sistem yg sedia ada dlm masyarakat
peribumi.
• Masyarakat migran itu pula dtg dr pelbagai tamadun (China & India)
yg dibawa masuk utk jadi buruh
• Masyarakat Plural juga perkenalkan:
– Ilmu,Konstruk social,Perbendaharaan kata, Idiom
– Institusi spt peta, banci, muzium & kategori etnik, ekonomi
kapitalis dan birokrasi politik (yg tidak diketahui oleh masyarakat peribumi pd
masa itu)
• Wujud “METODOLOGIKAL NASIONALISME”
– Iaitu satu cara membina dan menggunakan ilmu berasaskan kewilayahan
negara-bangsa.
- Metod
ini ketepikan konsep yg mengatakan kehidupan sosial adalah bersifat sejagat dan
tanpa sempadan
– Hasilnya: wujudlah Kajian Malaysia, Kajian Indonesia dll
PLURALITI – MASYARAKAT PLURAL
• bukan semata2 satu ilmu yg menjadi titik permulaan, tetapi juga satu
konstruk (gagasan) sosial yg sebenar yg direstui dan dilengkapi dgn gugusan:
• Idea-idea, Perbendaharaan kata, Idiom2 yg wujud di kalangan kehidupan
seharian masyarakat Asia Tenggara
HURAIAN
: Pluraliti
Mereka
datang berdagang secara sukarela utk cari kehidupan dan kekayaan
mereka
dtg bersama ahli keluarga, kadangkala mereka bersepakat utk tinggal
terus/menetap- keputusan scr bersama ini menyebabkan hidup mereka tenang
KESANNYA:
wujud interaksi yg harmoni dgn penduduk, alam sekitar dan sistem
sosial-politik-agama di tempat baru itu
mereka
sanggup juga berkahwin dgn masyarakat tempatan (asimilasi) – seperti
masyarakat Cina baba
amalan
dan adat resam yg diamalkan oleh pendatang juga diterima pakai oleh penduduk
tempatan seperti adat bersanding, maggar, bunga telor. Hasil asimilasi dgn
pendtg India
Huraian:
masyarakat Plural
• Pendatang asing dari China dan India di bawa masuk demi kepentingan
ekonomi-politik Inggeris
• Mereka didatangkan khas utk kerja sbg buruh
• Buruh2 Cina: di lombong2 bijih timah dan emas
• Buruh India: diladang getah
• Mereka dtg tanpa keluarga bersama
• KESANNYA: hasrat utk pulang ke negara asal tidak pernah padam dr jiwa
mereka, gagal berasimilasi dgn penduduk tempatan, alam sekitar sistem
politik-sosial-agama.
• Tapi niat nak kembali tidak tercapai, akhirnya mereka wujudkan
kelompok masyarakat dgn sistem sosio-politik-agama mereka sendiri.
• Akibatnya, wujud kelompok2 masyarakat yg hidup dgn dunia mrk sendiri-
terasing dr kelompok yg lain walau di tempat yg sama
PLURALITI BUDAYA DI ALAM MELAYU
A)
Hubungan dgn China dan India
– Hubungan telah lama wujud melalui perdagangan dan alam Melayu jd
tempat persinggahan pedagang drpd 2 negara ini.
– Tanpa sedar sebenarnya wujud sebuah institusi pengajian tinggi agama
di alam melayu (Sri Vijaya) yg menjd tumpuan cerdik pandai agama, khususnya
Hinduisme utk dalami pengajian mereka. Ia wujud abd ke 7M, ada 1000 penuntut
B) Zaman
hinduisme dan Buddhisme
• Hinduisme & Buddhisme sebenarnya tidak memberi kesan besar dlm
kehidupan rakyat biasa di alam Melayu
• Sbb itu jarang terdapat nama2 yg bercorak hindu dan buddha di kalangan
anak2 rakyat biasa.
• Ini berbeza dgn Islam, hampir kesemua nama2 diberikan berdasarkan
nama2 Islam
• Juga tidak ada kitab2 besar spt falsafah, ketuhanan, fizik dsbgnya
berasaskan Hindu & Buddha di alam Melayu kecuali kitab2 keseniaan
• Hindu & Buddha diterima baik di kalngan pemerintah alam melayu
sebelum kedatangan Islam.
• Ia ada impak politik kerana mitos hinduisme mengatakan raja adalah
anak tuhan yg diutus ke bumi, rakyat perlu taat dan patuh
• Kebesaran raja2 ini digambarkan melalui candi2
C)
Penjelmaan dari segi material dan non-material
• Perubahan bersifat EPISTEMOLOGI (asal mula sesuatu ilmu pengetahuan)
• Iaitu perubahan dr segi ilmu pengetahuan yg melibatkan cara berfikir
dan cara kita melihat sesuatu, seterusnya perubahan cara kita memahami sesuatu
• Sebelum kedtgn Inggeris, ilmu pengetahuan di alam melayu lebih byk
berasaskan epistemologi yg bercorak metafizik (org Melayu memahaminya sbg ilmu
yg bersumberkan alam ghaib).
• Alam ghaib ialah alam non-material yg wujud di luar pengalaman
pancaindera manusia (con: amalan perubatan dukun/bomoh yg menggunakan jampi
serapah dlm berinteraksi utk ubati penyakit)
• Selepas kdtgn Inggeris: BERUBAH dr epistemologi metafizik yg bersifat
non-material kepada epistemologi Fizikal yg bersifat rasional saintifik.
• Asas ilmu epistemologi fizikal ialah pembuktian sesuatu material
menerusi pancaindera & kemudian diperkukuhkan dgn alat2 saintifik spt
mikroskop
• Epistemologi inilah yg kemudiannya memperkenalkan ilmu, kontrak
sosial, perbendaharaan kata, & institusi yg tidak diketahui oleh msrkt
peribumi spt peta, banci, muzium, ekonomi kapitalis, birokrasi politik dll
• Semua ini kemudiannya dikenali ‘ILMU KOLONIAL’.
KEMUNCAK
PLURALITI = ZAMAN KESULTANAN MELAKA
PEMERINTAHAN
Kehebatan
Empayar Melaka (yg menjadi pusat pertemuan pedagang seluruh dunia) diakui
sehingga digelar “The Venice of the East’
Pegawai
istananya terdiri dr pelbagai bangsa (dtg berdagang & menetap).
Perlembagaan
melaka berdasarkan ajaran Islam – Hukum Kanun Melaka & Undang-undang Laut
Melaka.Tidak wujud unsur2 terorisme dlm pemerintahan kerajaan Melaka
2)
PERDAGANGAN
Hasil
pentadbiran yg cekap dan pemerintahan terbuka, perdagangan dapat berjalan dgn
lancar dan maju
Keselamatan
laut drpd ancaman perompak dan lanun dpt dikawal, ini menjamin sussana yg aman
dan selamat kpd pedagang
Kepulauan
Melayu terkenal dgn rempah ratus yg dianggap mewah ketika itu
Sbb
itulah pedagang seluruh pelusok dunia dtg ke Melaka utk mendapatkannya.
3)
KEPENDUDUKAN
Zaman
pluraliti – proses penghijrahan berlaku secara alamiah, bukan paksaan
Tidak
perlu pasport & visa utk masuk sesuatu kawasan
Mereka
berasimilasi dgn penduduk tempatan
Wujud masyarakat
Baba, mamak
Interaksi
aktif di kalangan pelbagai bangsa dan kaum
4)
KEBUDAYAAN
• Keterbukaan pemerintah empayar Melaka (terima pedagang luar), Melaka
maju sbg pelabuhan utama dunia, hasil rempah ratus sebagai daya tarikan,
keselamatan Selat Melaka
PEMBENTUKAN MASYARAKAT PLURAISTIK
OLEH PENJAJAHAN EROPAH
• Titik pemisah antara pluraliti dan masyarakat plural ialah dgn
ketibaan penjajah Inggeris ke Asia Tenggara (khususnya Tanah Melayu)
• Kedatangan kuasa Eropah spt Portugis, Belanda dan Sepanyol berbeza dgn
kedatangan Inggeris
• Eropah :lebih menekankan imperialisme dlm misi kedatangan mereka
• Inggeris: serampang dua mata iaitu imperialisme dan kolonialisme.
Ertinya, menjajah fizikal (kaut segala sumber alam yg ada spt bijih, getah utk
kepentingan ekonomi mereka hingga terpaksa bawa masuk buruh Cina dan India) dan
mental (perkenalkan sistem sosio-politik-agama mereka kpd penduduk tempatan).
Hasilnya…..
• Mereka berjaya kawal masyarakat peribumi yg ramai sedangkan mereka
sedikit shj
• Begitu juga di India, 120,000 org Inggeris berjaya memerintah 600 juta
org India
Bukan
shj membentuk…. Pluraliti sosial… tetapi juga Pluraliti Alam Sekitar
• Tidak ramai yg sedar bhw pohon2 yg tumbuh di sekeliling kita
sebenarnya byk di bawa masuk drpd pelbagai kawasan lain di dunia
• Bunga Raya (Bunga Kebangsaan):dr Kepulauan Pasifik
• Getah: drpd Brazil
• Ini menunjukkan bukan manusia shj yg membentuk sistem sosial di Asia
Tenggara bahkan muka bumi dan alam sekitar juga mudah berinteraksi dgn tumbuhan
drpd kawasan lain di dunia.
Penjajahan
British: Prinsip, sistem, struktur dan dasar
• Penjajahan British – Asas kpd pembentukan masyarakat plural
• Kedatangan Inggeris ke Alam Melayu di waktu mereka telah maju dgn ilmu
pengetahuan mereka terutama dlm bidang sosial, kemanusiaan dan sains tulen
• Mereka telah memisahkan antara agama dan sains moden.
KAEDAH DAN PRINSIP PENTADBIRAN
PENJAJAH
• Pemisahan negara dr Agama (Pecah Perintah)
• Agihan Kuasa
(kehakiman,
eksekutif, perundangan)
• Federalisme
Sambungan…
• Akibat pertelingkahan antara gol. agama dan saintis di Eropah semenjak
abad ke 16 -18M, ilmu pengetahuan akhirnya terpisah kpd agama dan sains moden
• Ia dinamakan sbg ‘Rocks of The Ages: Science and religion in the
fullness of life’ oleh Stephen J.Gould
• Masyarakat juga terpisah dua iaitu yg menyokong agama & yg
menyokong sains moden
• Ilmu yg berasaskan sains moden akhirnya mendpt sokongan majoriti
• Agama kemudiannya dijadikan anutan individu shj
• Ilmu sains moden dijadikan ilmu asas utk memerintah negara
• Dasar ini diteruskan oleh Inggeris di neg jajahannya termasuk Tanah
Melayu
• Oleh itu, bila mereka dtg, dasar yg diterapkan ialah pentadbiran
negara dikawal oleh mereka manakala hal ehwal agama (Islam) dan adat istiadat
Melayu diletakkan di bawah pengawasan sultan-sultan
• Inggeris turut perkenalkan sistem pentadbiran berdasarkan agihan kuasa
iaitu:
• KEHAKIMAN
• EKSEKUTIF
• PERUNDANGAN
• Ketiga2nya tidak boleh bercampur aduk- ada bidang kuasa masing2
• Ini berbeza dgn sebelum zmn Inggeris di mana tiada agihan kuasa
berlaku kerana raja dan sultan ada kuasa mutlak
SISTEM
DAN STRUKTUR
• EKONOMI KAPITALIS
• PEMERINTAHAN MODEN
• PENDIDIKAN
PEMERINTAHAN
MODEN
• Hasil pemisahan antara negara dan agama, terbentuklah sistem
pemerintahan moden berasaskan ilmu saintifik moden.
• Sebelum kedatangan Inggeris, sistem kerajaan yg ada di alam Melayu
ialah kerajaan yg mencantumkan kedua2 aspek agama dan negara
• Raja akan merujuk kpd penasihat agama utk buat sesuau keputusan
penting
• Golongan agama dan raja saling berperanan dlm sistem kerajaan
Sambungan…
• EKONOMI: daripada hanya berasaskan pertanian sara diri kpd sistem
ekonomi perindustrian dan perdagangan yg mana kedua-duanya sangat bergantung
kpd keaktifan pasaran
• Kecairan modal merupakan faktor penting bg menentukan pasang surut
pasaran.
• Ertinya, ekonomi ditentukan oleh modal (ini merupakan sistem ekonomi
kapitalis)
• PENDIDIKAN: diwujudkan dlm bentuk dwi-sistem iaitu pendidikan agama
dan pendidikan sekular.
MASYARAKAT
PLURALSITIK SELEPAS MERDEKA
Masyarakat
Malaysia sekali lagi alami perubahan setelah merdeka & penjajahan berakhir
iaitu kewujudan:
PLURALITI BARU dalam MASYARAKAT
PLURAL
1.
Federalisme Berlapis: Persekutuan Tanah Melayu dan Persekutuan Malaysia
• Aspek penting dlm masyarakat pluraliti baru ialah Federalisme Berlapis
• Iaitu wujudnya 2 jenis persekutuan dlm masa yg sama iaitu Persekutuan
Tanah Melayu dan Persekutuan Malaysia
• Anggota bg kedua2 persekutuan ini telah mengalami perubahan dr segi
bilangan anggota semenjak kemerdekaan 31 Pgos 1957
Sambungan…
• Anggota Persekutuan Tanah Melayu yg merdeka pd 31/8/1957 hanyalah
negeri2 yg ada di Tanah Melayu shj.
• Persekutuan Malaysia hanya terbentuk pd 16 September 1963 dgn
anggotanya terdiri daripada :
• Persekutuan Tanah Melayu
• Singapura
• Sabah dan Sarawak
• (Brunei pada mulanya ingin menyertai tapi kemudiannya menarik diri)
• Jadi, kemerdekaan 31/8/1957 hanyalah kemerdekaan Persekutuan Tanah
Melayu bukannya kemerdekaan Malaysia.
2.
Perlembagaan & pembangunan politik
Kontrak
sosial sbg satu kesepakatan yg telah dirunding
Pembentukan
parti2 politik etnik sbg model permuafakatan politik (spt Parti Perikatan,
Barisan sosialis, Barisan Nasional, Barisan Alternatif)
Sambungan..
•Walaupun terdpt federalisme berlapis tetapi Perlembagaan Persekutuan
Malaysia merupakan undang2 tertinggi negara dan rujukan kpd segala undang2 yg
akan dibuat dan dilaksanakan selepasnya
Perlembagaan
jd panduan asas kepada perlaksanaan sistem politik di negara ini
• Terdapat 2 peringkat kontrak sosial di Alam Melayu
PERTAMA:
berlaku pd zaman pluraliti iaitu janji taat setia dan saling menghormati antara
rakyat dan raja. Ia diistilahkan sbg wa’ad.
Perkara
ini berlaku antara Demang Lebar Daun yg mewakili rakyat dan Sang Sapurba yg
mewakili raja/pemerintah
Oleh
itu, kita boleh memahami dgn mudah mengapa org melayu sangat taat setia kpd
pemerintah mereka dari kalangan sultan dan raja
KEDUA:
berlaku di zaman masyarakat plural hasil drpd syarat yg dikenakan oleh Inggeris
utk memberikan kemerdekaan kpd Malaysia
Setiap
etnik mestilah mempunyai wakil mereka dlm bentuk parti politik dan setiap
mereka mestilah mencapai persetujuan tuk hidup bersama secara aman damai
1948,
terbentuk Communities Liason Committee (CLC)
Setiap
kaum yg terbesar di T/Melayu iaitu Melayu, Cina & India hantar wakil masing2
utk bincang kontrak sosial yg hendak dipersetujui
Sambungan..
CLC
merupakan acuan/model kpd penggabungan parti2 politik seterusnya sama ada yg
mewakili pemerintah @ pembangkang
Jadi,
scr naturalnya kelansungan hidup parti2 politik di Malaysia ialah secara
pakatan dgn parti2 lain
Ini
bererti parti2 politik di Malaysia tidak mampu hidup secara individu
No comments:
Post a Comment
Thanks for your comment ^__^ ....