Saturday, 6 October 2012

HUB.ETNIK: Tajuk 2

hi there...^_^


TAJUK 2
PLURALITI DAN MASYARAKAT PLURALISTIK DI MALAYSIA

Definisi
Pluraliti bermaksud kemajmukan ataupun kepelbagaian
Masyarakat Plural dari J.S.Furnivall (1948):
Di Burma , seperti juga di Jawa, barangkali perkara yang awal menarik hati seorang pelawat ialah campuran kumpulan manusia – orang Eropah, Cina, India dan bumiputera. Dalam ertikata yang lebih tepat, mereka bergaul tetapi tidak bersatupadu. Setiap kumpulan mempunyai agama, kebudayaan, bahasa, pemikiran dan cara hidup masing-masing. Sebagai individu mereka bergaul tetapi hanya di pasar iaitu semasa berjual beli. Wujudnya satu masyarakat majmuk yang terdiri daripada kumpulan manusia yang hidup berdampingan tetapi berasingan dalam setiap unit politik yang sama. Malahan dalam bidnag ekonomi wujud pembahagian tugas mengikut garis perkauman
Ciri dari segi politik Masyarakat plural pula ialah terbentuk akibat penjajhan dan tiada azam sosial bersama

Prulraliti di Alam Melayu
Masyarakat Asia Tenggara secara semula jadinya hidup dlm kepluralitian , tanpa paksaan oleh mana2 pihak / kuasa
Asia Tenggara menjadi tempat pertemuan pelbagai tamadun dan budaya utama dunia
Ciri pluraliti ini (yg fleksibel sifatnya) kemudian musnah dgn kedatangan kuasa kolonial dan imperial Eropah
Mereka bongkar-musnah, dan perkenalkan sistem2 kerajaan mereka serta pecah/bahagikan wilayah ini kpd satu komuniti masyarakat plural.

Pembentukan masyarakat berubah kpd bercirikan pemaksaan dan perbezaan.
Masyarakat Plural memperkenalkan masyarakat migran yg dipaksa datang dan dipaksa bergaul dgn masyarakat & sistem yg sedia ada dlm masyarakat peribumi.
Masyarakat migran itu pula dtg dr pelbagai tamadun (China & India) yg dibawa masuk utk jadi buruh

Masyarakat Plural juga perkenalkan:
Ilmu,Konstruk social,Perbendaharaan kata, Idiom
Institusi spt peta, banci, muzium & kategori etnik, ekonomi kapitalis dan birokrasi politik (yg tidak diketahui oleh masyarakat peribumi pd masa itu)
Wujud “METODOLOGIKAL NASIONALISME”
Iaitu satu cara membina dan menggunakan ilmu berasaskan kewilayahan negara-bangsa.
- Metod ini ketepikan konsep yg mengatakan kehidupan sosial adalah bersifat sejagat dan tanpa sempadan
Hasilnya: wujudlah Kajian Malaysia, Kajian Indonesia dll

PLURALITI – MASYARAKAT PLURAL
bukan semata2 satu ilmu yg menjadi titik permulaan, tetapi juga satu konstruk (gagasan) sosial yg sebenar yg direstui dan dilengkapi dgn gugusan:
Idea-idea, Perbendaharaan kata, Idiom2 yg wujud di kalangan kehidupan seharian masyarakat Asia Tenggara

HURAIAN : Pluraliti
Mereka datang berdagang secara sukarela utk cari kehidupan dan kekayaan
mereka dtg bersama ahli keluarga, kadangkala mereka bersepakat utk tinggal terus/menetap- keputusan scr bersama ini menyebabkan hidup mereka tenang
KESANNYA: wujud interaksi yg harmoni dgn penduduk, alam sekitar dan sistem sosial-politik-agama di tempat baru itu
mereka sanggup juga berkahwin dgn masyarakat tempatan (asimilasi) – seperti masyarakat Cina baba
amalan dan adat resam yg diamalkan oleh pendatang juga diterima pakai oleh penduduk tempatan seperti adat bersanding, maggar, bunga telor. Hasil asimilasi dgn pendtg India

Huraian: masyarakat Plural
Pendatang asing dari China dan India di bawa masuk demi kepentingan ekonomi-politik Inggeris
Mereka didatangkan khas utk kerja sbg buruh
Buruh2 Cina: di lombong2 bijih timah dan emas
Buruh India: diladang getah
Mereka dtg tanpa keluarga bersama
KESANNYA: hasrat utk pulang ke negara asal tidak pernah padam dr jiwa mereka, gagal berasimilasi dgn penduduk tempatan, alam sekitar sistem politik-sosial-agama.
Tapi niat nak kembali tidak tercapai, akhirnya mereka wujudkan kelompok masyarakat dgn sistem sosio-politik-agama mereka sendiri.
Akibatnya, wujud kelompok2 masyarakat yg hidup dgn dunia mrk sendiri- terasing dr kelompok yg lain walau di tempat yg sama

PLURALITI BUDAYA DI ALAM MELAYU
A) Hubungan dgn China dan India
Hubungan telah lama wujud melalui perdagangan dan alam Melayu jd tempat persinggahan pedagang drpd 2 negara ini.
Tanpa sedar sebenarnya wujud sebuah institusi pengajian tinggi agama di alam melayu (Sri Vijaya) yg menjd tumpuan cerdik pandai agama, khususnya Hinduisme utk dalami pengajian mereka. Ia wujud abd ke 7M, ada 1000 penuntut
B) Zaman hinduisme dan Buddhisme
Hinduisme & Buddhisme sebenarnya tidak memberi kesan besar dlm kehidupan rakyat biasa di alam Melayu
Sbb itu jarang terdapat nama2 yg bercorak hindu dan buddha di kalangan anak2 rakyat biasa.
Ini berbeza dgn Islam, hampir kesemua nama2 diberikan berdasarkan nama2 Islam
Juga tidak ada kitab2 besar spt falsafah, ketuhanan, fizik dsbgnya berasaskan Hindu & Buddha di alam Melayu kecuali kitab2 keseniaan
Hindu & Buddha diterima baik di kalngan pemerintah alam melayu sebelum kedatangan Islam.
Ia ada impak politik kerana mitos hinduisme mengatakan raja adalah anak tuhan yg diutus ke bumi, rakyat perlu taat dan patuh
Kebesaran raja2 ini digambarkan melalui candi2
C) Penjelmaan dari segi material dan non-material
Perubahan bersifat EPISTEMOLOGI (asal mula sesuatu ilmu pengetahuan)
Iaitu perubahan dr segi ilmu pengetahuan yg melibatkan cara berfikir dan cara kita melihat sesuatu, seterusnya perubahan cara kita memahami sesuatu
Sebelum kedtgn Inggeris, ilmu pengetahuan di alam melayu lebih byk berasaskan epistemologi yg bercorak metafizik (org Melayu memahaminya sbg ilmu yg bersumberkan alam ghaib).
Alam ghaib ialah alam non-material yg wujud di luar pengalaman pancaindera manusia (con: amalan perubatan dukun/bomoh yg menggunakan jampi serapah dlm berinteraksi utk ubati penyakit)
Selepas kdtgn Inggeris: BERUBAH dr epistemologi metafizik yg bersifat non-material kepada epistemologi Fizikal yg bersifat rasional saintifik.

Asas ilmu epistemologi fizikal ialah pembuktian sesuatu material menerusi pancaindera & kemudian diperkukuhkan dgn alat2 saintifik spt mikroskop
Epistemologi inilah yg kemudiannya memperkenalkan ilmu, kontrak sosial, perbendaharaan kata, & institusi yg tidak diketahui oleh msrkt peribumi spt peta, banci, muzium, ekonomi kapitalis, birokrasi politik dll
Semua ini kemudiannya dikenali ‘ILMU KOLONIAL’.

KEMUNCAK PLURALITI = ZAMAN KESULTANAN MELAKA

PEMERINTAHAN
Kehebatan Empayar Melaka (yg menjadi pusat pertemuan pedagang seluruh dunia) diakui sehingga digelar “The Venice of the East’
Pegawai istananya terdiri dr pelbagai bangsa (dtg berdagang & menetap).
Perlembagaan melaka berdasarkan ajaran Islam – Hukum Kanun Melaka & Undang-undang Laut Melaka.Tidak wujud unsur2 terorisme dlm pemerintahan kerajaan Melaka

2) PERDAGANGAN
Hasil pentadbiran yg cekap dan pemerintahan terbuka, perdagangan dapat berjalan dgn lancar dan maju
Keselamatan laut drpd ancaman perompak dan lanun dpt dikawal, ini menjamin sussana yg aman dan selamat kpd pedagang
Kepulauan Melayu terkenal dgn rempah ratus yg dianggap mewah ketika itu
Sbb itulah pedagang seluruh pelusok dunia dtg ke Melaka utk mendapatkannya.

3) KEPENDUDUKAN
Zaman pluraliti – proses penghijrahan berlaku secara alamiah, bukan paksaan
Tidak perlu pasport & visa utk masuk sesuatu kawasan
Mereka berasimilasi dgn penduduk tempatan
Wujud masyarakat Baba, mamak
Interaksi aktif di kalangan pelbagai bangsa dan kaum

4) KEBUDAYAAN
Keterbukaan pemerintah empayar Melaka (terima pedagang luar), Melaka maju sbg pelabuhan utama dunia, hasil rempah ratus sebagai daya tarikan, keselamatan Selat Melaka

PEMBENTUKAN MASYARAKAT PLURAISTIK OLEH PENJAJAHAN EROPAH
Titik pemisah antara pluraliti dan masyarakat plural ialah dgn ketibaan penjajah Inggeris ke Asia Tenggara (khususnya Tanah Melayu)
Kedatangan kuasa Eropah spt Portugis, Belanda dan Sepanyol berbeza dgn kedatangan Inggeris
Eropah :lebih menekankan imperialisme dlm misi kedatangan mereka
Inggeris: serampang dua mata iaitu imperialisme dan kolonialisme. Ertinya, menjajah fizikal (kaut segala sumber alam yg ada spt bijih, getah utk kepentingan ekonomi mereka hingga terpaksa bawa masuk buruh Cina dan India) dan mental (perkenalkan sistem sosio-politik-agama mereka kpd penduduk tempatan).
Hasilnya…..
Mereka berjaya kawal masyarakat peribumi yg ramai sedangkan mereka sedikit shj
Begitu juga di India, 120,000 org Inggeris berjaya memerintah 600 juta org India
Bukan shj membentuk…. Pluraliti sosial… tetapi juga Pluraliti Alam Sekitar
Tidak ramai yg sedar bhw pohon2 yg tumbuh di sekeliling kita sebenarnya byk di bawa masuk drpd pelbagai kawasan lain di dunia
Bunga Raya (Bunga Kebangsaan):dr Kepulauan Pasifik
Getah: drpd Brazil
Ini menunjukkan bukan manusia shj yg membentuk sistem sosial di Asia Tenggara bahkan muka bumi dan alam sekitar juga mudah berinteraksi dgn tumbuhan drpd kawasan lain di dunia.
Penjajahan British: Prinsip, sistem, struktur dan dasar
Penjajahan British – Asas kpd pembentukan masyarakat plural
Kedatangan Inggeris ke Alam Melayu di waktu mereka telah maju dgn ilmu pengetahuan mereka terutama dlm bidang sosial, kemanusiaan dan sains tulen
Mereka telah memisahkan antara agama dan sains moden.

KAEDAH DAN PRINSIP PENTADBIRAN PENJAJAH
Pemisahan negara dr Agama (Pecah Perintah)
Agihan Kuasa
(kehakiman, eksekutif, perundangan)
Federalisme
Sambungan…
Akibat pertelingkahan antara gol. agama dan saintis di Eropah semenjak abad ke 16 -18M, ilmu pengetahuan akhirnya terpisah kpd agama dan sains moden
Ia dinamakan sbg ‘Rocks of The Ages: Science and religion in the fullness of life’ oleh Stephen J.Gould
Masyarakat juga terpisah dua iaitu yg menyokong agama & yg menyokong sains moden

Ilmu yg berasaskan sains moden akhirnya mendpt sokongan majoriti
Agama kemudiannya dijadikan anutan individu shj
Ilmu sains moden dijadikan ilmu asas utk memerintah negara
Dasar ini diteruskan oleh Inggeris di neg jajahannya termasuk Tanah Melayu
Oleh itu, bila mereka dtg, dasar yg diterapkan ialah pentadbiran negara dikawal oleh mereka manakala hal ehwal agama (Islam) dan adat istiadat Melayu diletakkan di bawah pengawasan sultan-sultan

Inggeris turut perkenalkan sistem pentadbiran berdasarkan agihan kuasa iaitu:
KEHAKIMAN
EKSEKUTIF
PERUNDANGAN
Ketiga2nya tidak boleh bercampur aduk- ada bidang kuasa masing2
Ini berbeza dgn sebelum zmn Inggeris di mana tiada agihan kuasa berlaku kerana raja dan sultan ada kuasa mutlak
SISTEM DAN STRUKTUR
EKONOMI KAPITALIS
PEMERINTAHAN MODEN
PENDIDIKAN
PEMERINTAHAN MODEN
Hasil pemisahan antara negara dan agama, terbentuklah sistem pemerintahan moden berasaskan ilmu saintifik moden.
Sebelum kedatangan Inggeris, sistem kerajaan yg ada di alam Melayu ialah kerajaan yg mencantumkan kedua2 aspek agama dan negara
Raja akan merujuk kpd penasihat agama utk buat sesuau keputusan penting
Golongan agama dan raja saling berperanan dlm sistem kerajaan
Sambungan…
EKONOMI: daripada hanya berasaskan pertanian sara diri kpd sistem ekonomi perindustrian dan perdagangan yg mana kedua-duanya sangat bergantung kpd keaktifan pasaran
Kecairan modal merupakan faktor penting bg menentukan pasang surut pasaran.
Ertinya, ekonomi ditentukan oleh modal (ini merupakan sistem ekonomi kapitalis)
PENDIDIKAN: diwujudkan dlm bentuk dwi-sistem iaitu pendidikan agama dan pendidikan sekular.

MASYARAKAT PLURALSITIK SELEPAS MERDEKA
Masyarakat Malaysia sekali lagi alami perubahan setelah merdeka & penjajahan berakhir iaitu kewujudan:


PLURALITI BARU dalam MASYARAKAT PLURAL

1. Federalisme Berlapis: Persekutuan Tanah Melayu dan Persekutuan Malaysia
Aspek penting dlm masyarakat pluraliti baru ialah Federalisme Berlapis
Iaitu wujudnya 2 jenis persekutuan dlm masa yg sama iaitu Persekutuan Tanah Melayu dan Persekutuan Malaysia
Anggota bg kedua2 persekutuan ini telah mengalami perubahan dr segi bilangan anggota semenjak kemerdekaan 31 Pgos 1957
Sambungan…
Anggota Persekutuan Tanah Melayu yg merdeka pd 31/8/1957 hanyalah negeri2 yg ada di Tanah Melayu shj.
Persekutuan Malaysia hanya terbentuk pd 16 September 1963 dgn anggotanya terdiri daripada :
Persekutuan Tanah Melayu
Singapura
Sabah dan Sarawak
(Brunei pada mulanya ingin menyertai tapi kemudiannya menarik diri)
Jadi, kemerdekaan 31/8/1957 hanyalah kemerdekaan Persekutuan Tanah Melayu bukannya kemerdekaan Malaysia.

2. Perlembagaan & pembangunan politik
Kontrak sosial sbg satu kesepakatan yg telah dirunding
Pembentukan parti2 politik etnik sbg model permuafakatan politik (spt Parti Perikatan, Barisan sosialis, Barisan Nasional, Barisan Alternatif)
Sambungan..
Walaupun terdpt federalisme berlapis tetapi Perlembagaan Persekutuan Malaysia merupakan undang2 tertinggi negara dan rujukan kpd segala undang2 yg akan dibuat dan dilaksanakan selepasnya
Perlembagaan jd panduan asas kepada perlaksanaan sistem politik di negara ini

Terdapat 2 peringkat kontrak sosial di Alam Melayu
PERTAMA: berlaku pd zaman pluraliti iaitu janji taat setia dan saling menghormati antara rakyat dan raja. Ia diistilahkan sbg wa’ad.
Perkara ini berlaku antara Demang Lebar Daun yg mewakili rakyat dan Sang Sapurba yg mewakili raja/pemerintah
Oleh itu, kita boleh memahami dgn mudah mengapa org melayu sangat taat setia kpd pemerintah mereka dari kalangan sultan dan raja

KEDUA: 
berlaku di zaman masyarakat plural hasil drpd syarat yg dikenakan oleh Inggeris utk memberikan kemerdekaan kpd Malaysia
Setiap etnik mestilah mempunyai wakil mereka dlm bentuk parti politik dan setiap mereka mestilah mencapai persetujuan tuk hidup bersama secara aman damai
1948, terbentuk Communities Liason Committee (CLC)
Setiap kaum yg terbesar di T/Melayu iaitu Melayu, Cina & India hantar wakil masing2 utk bincang kontrak sosial yg hendak dipersetujui
Sambungan..
CLC merupakan acuan/model kpd penggabungan parti2 politik seterusnya sama ada yg mewakili pemerintah @ pembangkang
Jadi, scr naturalnya kelansungan hidup parti2 politik di Malaysia ialah secara pakatan dgn parti2 lain
Ini bererti parti2 politik di Malaysia tidak mampu hidup secara individu




 

No comments:

Post a Comment

Thanks for your comment ^__^ ....